Affaire Omar: opnieuw, de tuinman en de dood

Het Filmfestival in Cannes is gelukkig voorbij, maar niettemin draaien de camera’s er nog/alweer volop. Thans gaat het om een speelfilm naar aanleiding van de affaire Omar Raddad, een ernstige rechterlijke dwaling, die -ook bij mij in de buurt- allerminst tot de uitzonderingen behoort.
De zaak begon te spelen in 1991 toen de rijke 65-jarige weduwe Ghislaine Marchal , erfgename van het fortuin van de gelijknamige firma in auto-onderdelen, in haar villa in Mougins (vlakbij Cannes) werd vermoord. Op de muur van de kelder waar ze werd gevonden (met ingeslagen schedel en doorgesneden hals) stond in bloed geschreven: ‘Omar m’a tuer’. Die gemankeerde kreet (taaltechnisch onjuist) stond ook op de kelderdeur, die van binnenuit was gebarricadeerd; de politie stond voor een raadsel. Voor de gendarmerie was de verwijzing naar de toenmalige, jonge Marokkaanse tuinman van mevrouw Marchal echter reden genoeg om Omar Raddad te arresteren. Hij zat krap bij kas, speelde weleens in het casino, en in aanmerking genomen dat destijds het xenofobe Front National van Le Pen in deze omgeving hoge ogen gooide, lag arrestatie voor de hand. Tussen haakjes: het Front National scoorde hier onlangs bij de laatste regionale verkiezingen alweer 25 procent. Tja.
To the point: de altijd ontkennende Raddad werd in 1994 toch tot 18 jaar veroordeeld.
Actiegroepen vielen dat vonnis -ook in degelijk gedocumenteerde boeken- aan, en president Chirac besloot in 1996 tot een vorm van gedeeltelijke gratie; in 1998 mocht de tuinman de gevangenis ‘op condities’ verlaten.
Sindsdien wacht de Raddad op definitieve vrijspraak. En rehabilitatie.
Dankzij nieuw DNA-onderzoek staat hij sterk. Hij heeft in 2008 de minister van Justitie, plus de rechtbank die over herziening van vonnissen oordeelt, om heropening van het onderzoek gevraagd. Tot op de dag van vandaag echter geen reactie. De Franse overheid geeft niet graag een miskleun toe.
Maar misschien wordt ‘Parijs’ nu wakker. De film ‘De Marokkaanse tuinman’ die nu in Cannes wordt opgenomen, zal wellicht op het volgende Filmfestival zijn première beleven. De Tunesische acteur Sami Bouajila speelt Omar, de regie is in handen van Roschdy Zem, die ook betrokken was bij de meest controversiële inzending van dit jaar: ‘Hors-la-loi’. Wat mij betreft kan de rode loper alvast uit.

Kijk, Zuid-Frankrijk!

Een idee van Renée Vonk-Hagtingius, schrijver, journalist, copywriter, vertaler en hoofdredacteur van www.coteprovence.nl

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: